LMP

söndag 23 november 2014

Flugfiske i Ljungan!

Som jag tidigare berättat så är min senaste utmaning inom fiske att "damma av" mina gamla och glömda flugfiskekunskaper och ta omtag. Så jag är väldigt glad över är att vi verkligen fick uppleva några riktigt fina flugfisketillfällen denna sommar. 


 Alla har vi ju våra smultronställen! Vårt speciella smultronställe för flugfiske är en plats längs Ljungan som lockar fram många goda känslor, just för att den är så vacker och orörd, men också för att den väcker många fina minnen från förr till liv. 
Ett ställe vi alltid längtar att återvända till!

 Nu ska jag berätta hur de flesta av våra flugfisketurer börjar!
Innan jag själv ens hunnit fixa mitt spö, tänkt ut vilken fluga jag ska knyta på eller tittat ut någon bra plats att börja fiska på, så ser jag Micke stå mitt ute i strömmen fullt sysselsatt med att drilla fisk. Hur tror ni det känns?

Ok, måste erkänna att det känns som att missa starten varje gång! 
Men som nybörjare är det bara att gilla läget, ödmjukt se och lära, och så lugnt och tålmodigt som det går få ordning på både utrustning och sig själv. Och som den tävlingsmänniska jag är inspireras jag av min erfarne "flugfiskementor" och tar självklart upp kampen om att försöka få fisk.  

Så när jag efter en hel del "pyssel och knåp" plötsligt står där mitt 
i strömmen och tycker att jag har full kontroll 
på både utrustning och mig själv infinner sig en tillfredsställelse och lycka som med ord är svår att beskriva. 
Då står tiden stilla och jag är där jag trivs som allra bäst! 


 Som alla andra sportfiskare älskar jag att få fisk. 
Men som vi alla vet är det ju långt ifrån någon självklarhet. 
Även om vi tycker att vi gjort allt vi kan för att alla 
tänkbara förutsättningar skall "tajma", 
så bestämmer ju fisken om den har lust att hugga eller inte. 
Jag tror att det är bra att vi människor inte har full kontroll på allting? Det kittlar och ger oss utmaningen att fortsätta spekulera och testa.
 Att sitta ner en stund och lyssna på strömmens brus och känna in naturen är något jag ofta gör. Bara låta tankarna flyga. 
Att få fisk ser jag som en bonus. 
Spänningen finns ju med hela tiden ändå. 
Man vet ju aldrig när det hugger!

Jag tycker mycket om att laga även mat ute i naturen! 
Då är det enkelt och snabbt som gäller. 
Denna dag blev det ärtsoppa och varmkorv. 
Allt smakar ju så mycket godare när man äter ute.



Ända sen jag var barn har jag fascinerats av naturen och dess skönhet. För mig har fiske blivit ännu ett sätt att möta naturen. 
Att fiske dessutom ger spänning sätter ju extra krydda på naturupplevelserna. 


Varmt tack för att ni hängt med mig till vårt "smultronställe"! 
Jag hoppas att ni också njutit i sommar 
av många fina naturupplevelser.
Vi ses! // Eva 



Inga kommentarer:

SAMARBETS TEAM