LMP

söndag 16 november 2008

Fel krokad!







En sammanfattning av gårdagens fiske. Vid 8.30 tiden åkte jag och Kjelle Fastesson ut på Storsjön i hans båt från Hara. Vi begav oss mot Sannsunds bron för att fiska på södra delen av sjön. När vi kommit ner mot Hackås fick vi se en till trollande båt. Jag förstod direkt att det var den hängivne fiskaren Åke Falk (Team Falken) regerande klubbmästare i Jamttrollarna! Jag kontaktade Åke och fick direkt besked om hur fiske skall bedrivas! Ljusa pluggar och vobblers var väl fungerande en sådan här dag var tipset som Åke gav. Vi hade satt ut några löjor och några pluggar . Aktiviteten i vattnet var ganska lugn måste jag säga, några sönder trasade löjor och en Öring som inte var mycket större än löjan var vad som hade hänt fram till ca 13.00.


Men till slut högg det på ena riggen, en öring på 58 cm. Den tog på en tomic plugg (i ljusa pearl färger) stackad ovan en dodger med löja efter. Fisken högg på 4 meters djup (botten djup 20m).


Det känns väl som att trolling säsongen börjar lida mot sitt slut här i Jämtland. Många har vinter konserverat sina båtar och en kompis var igår och premiär pimplade på Musviken i Lockne sjön. Det var mellan 6-10 cm tjock is där redan! Musviken är känd för att den håller otroliga mängder sik under sen hösten och en bit in i Januari. Det var tydligen lite trögt i går han fick bara 25 st!


















Så här kan det se ut! Den här bilden är tagen i tretton dags helgen i år. Tyvärr är dom lite väl stora att använda som betes fisk men vissa går att släpa efter båten. Det blir nog snart en prov fiske tur dit, jag har ju bara 2 km ner till viken! Kanske nästa helg ?

/Micke

2 kommentarer:

Johnny Storfan sa...

Intressant!
Den här siken -
Är det leksik = sladdrig, ohållbar eller "vanlig" sik?
Kort å gott- funkar den bra till trolling?
Högst intresant isåfall eftersom jag föredrar stor betesfisk framför små.

TEAM SVEDLUND sa...

Den är absolut inte sladdrig utan väldigt fast. Fast leker gör den! Dom jag fiskat med i sommar har man kunnat använda en dag på sjön.Är den sedan hel kan du frysa in den igen.Det borde väl kallas hållbar betes fisk! Jag har faktiskt inte gjort det men det skulle funka!
/Micke

SAMARBETS TEAM